Prawo prasowe - kompendium wiedzy dla osób odpowiedzialnych za kontakty z prasą

1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego

  • pojęcie prasy
  • prasa w Internecie
  • obowiązki dziennikarza, redaktora naczelnego i wydawcy; zasady i podstawy odpowiedzialności

2. Zasady dostępu dziennikarzy do informacji

  • regulacje wynikające z prawa prasowego
  • regulacje wynikające z ustawy o dostępie do informacji publicznej
  • podmioty upoważnione i obowiązane do udzielania informacji
  • pozycja rzecznika prasowego w kontekście udzielania informacji
  • zakres informacji wyłączonych z obowiązku udostępniania
  • odmowa udzielania informacji
  • praktyka i orzecznictwo

3. Zasady rozpowszechnianie zapisów fonicznych i wizualnych przez prasę

  • dopuszczalność nagrywania osób prywatnych i publicznych, w tym rzeczników prasowych, odpowiedzialność prasy („ukryty mikrofon” i „ukryta kamera”)
  • wizerunek- definicja, zasady ochrony, dopuszczalność publikacji
  • roszczenia o ochronę wizerunku
  • odpowiedzialność prasy za naruszenie prawa do wizerunku
  • praktyka i orzecznictwo

4. Prawo do autoryzacji

  • podmioty uprawnione do autoryzacji
  • zasady zgłaszania żądania autoryzacji
  • autoryzacja w wywiadzie prasowym
  • prawo prasy do przytoczenia prawdziwej wypowiedzi i zniekształcenia po autoryzacji
  • odpowiedzialność dziennikarza za naruszenie prawa do autoryzacji
  • praktyka i orzecznictwo

5. Sprostowanie materiału prasowego

  • podstawy formułowania żądania publikacji sprostowania
  • wymogi formalne wniosku o opublikowanie sprostowania
  • odmowa prasy w zakresie publikacji sprostowania
  • postępowanie przedsądowej i sądowe w zakresie sprostowania prasowego- terminy, procedury
  • skutki przekroczenia terminu do żądania opublikowania sprostowania i możliwości dochodzenia roszczeń
  • praktyka i orzecznictwo

6. Naruszenie dóbr osobistych w materiałach prasowych

  • zasady odpowiedzialności prasy
  • naruszenie dóbr osobistych osób prawnych, publikowanie informacji naruszających renomę przedsiębiorstwa
  • roszczenia przysługujące podmiotom, których dobra osobiste naruszono
  • zasady formułowania roszczenia o opublikowanie przeprosin, z uwzględnieniem specyfiki e-prasy oraz profili prasy w social media
  • postępowanie sądowe w sprawach w zakresu dóbr osobistych

7. Publikacja ogłoszeń i reklam w prasie

  • zasady przygotowywania materiałów podlegających publikacji
  • sprzeczność z „linią programową”
  • obowiązki prasy w zakresie publikacji ogłoszeń i reklam

 

Wykładowca - mec. Olga Zinkiewicz

Partner zarządzający BRIEF&CASE Kancelaria Radców Prawnych Będźmirowski, Zinkiewicz i Partnerzy z siedzibą w Gdyni. Radca prawny, członek gdańskiej OIRP. Asystent w Katedrze Postępowania Cywilnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Świadczy usługi prawne dla branży IT/e-commerce/marketing w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim.

LinkedIn

 

 

Korzystanie ze strony internetowej www.rakiel.com.pl oznacza akceptację warunków zawartych w Polityka Prywatności. W szczególności dotyczy to akceptacji przetwarzania i przechowywania danych osobowych zebranych za pomocą niniejszej Strony a wykorzystywanych w celach marketingowych i handlowych. Na tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych, profilowania reklam i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. W przypadku braku akceptacji na powyższe (i zawarte w 'Polityce prywatności') zapisy, prosimy o niekorzystanie z tej Strony i natychmiastowe jej opuszczenie.Przyjąłem do wiadomości i zgadzam się