Blog Kadrowy
Czy PESEL dla cudzoziemca jest obowiązkowym identyfikatorem podatkowym?
W sytuacji, gdy cudzoziemiec nie posługiwał się numerem PESEL, ponieważ go nie posiadał pracodawca wpisywał w celu rozliczeń podatkowych np. 111111111. Od dnia 1 czerwca 2021 r. to już nie wystarczy. Zmianie uległy przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 170). Od dnia 1 czerwca PESEL dla cudzoziemca jest obowiązkowy co wynika z art. 3 komentowanej ustawy. PESEL dla cudzoziemca jest w obecnym stanie prawnym obowiązkowym identyfikatorem podatkowym.
Jak uzyskać numer PESEL?
Co do zasady numer PESEL jest nadawany z urzędu jak stanowi art. 16. ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 510). Jednakże zatrudniani w Polsce cudzoziemcy nieposiadający numeru PESEL powinni złożyć wniosek o jego nadanie. Organem właściwym do przyjęcia wniosku od cudzoziemca jest organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy, a w przypadku braku miejsca zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy, organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy - organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy.