Blog Kadrowy
Jak zmienia się praca zdalna w tarczy 4.0?
Jak zmienia się z dniem 24 czerwca 2020 r. praca zdalna?
Otóż dotychczasowy przepis art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.) dotyczył jedynie polecenia wykonywania pracy zdalnej. Pracodawca mógł polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna) w celu przeciwdziałania COVID-19. Ten przepis odpowiednio miał zastosowanie do funkcjonariuszy służb wymienionych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Nowelizacja mówi o czymś więcej niż tylko o poleceniu. Mianowicie uszczegóławia kwestie technicznie i lokalowe oraz kontrowersyjną ewidencję wykonywania czynności pracy zdalnej.
- Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy.
- W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.
- Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca.
- Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
- Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
- Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu, o którym mowa w ust. 6.
- Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.
Zarówno polecenie pracy zdalnej jak i sporządzanie ewidencji czynności pracy zdalnej sprawiają kłopoty w praktyce. Każdy pracodawca ma odrębną specyfikę i należy bardzo indywidualnie podchodzić do sporządzania tego typu dokumentów. Poniżej przykładowy wzór pracy zdalnej, który w pełnej wersji wraz z poleceniem prowadzenia ewidencji czynności pracy zdalnej przygotowaliśmy dla wydawnictwa Wolters Kluwer i dostępny jest on w systemie LEX. Należy także pamiętać, że każdy wzór wymaga odpowiedniego dopasowania do konkretnego pracodawcy.
………………………………...
[Imię i nazwisko pracownika]
Ewidencja czynności pracy zdalnej
sporządzona za miesiąc […] lub za okres pracy od […] do […]
W związku z poleceniem prowadzenia ewidencji pracy zdalnej na podstawie art. 3 ust. 7 w związku z ust. 6 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.) przedkładam poniżej ewidencję wykonywanych czynności pracy zdalnej.
l.p. |
Data czynności |
Godzina rozpoczęcia pracy |
Godzina zakończenia pracy |
Czynności wykonane |
Forma pracy zdalnej czyli w jaki sposób wykonujemy pracę z domu np. telefon, Microsoft Teams, Zoom itp. |
Dodatkowe informacje |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
epr