1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego
- pojęcie prasy
- prasa w Internecie
- obowiązki dziennikarza, redaktora naczelnego i wydawcy; zasady i podstawy odpowiedzialności
2. Zasady dostępu dziennikarzy do informacji
- regulacje wynikające z prawa prasowego
- regulacje wynikające z ustawy o dostępie do informacji publicznej
- podmioty upoważnione i obowiązane do udzielania informacji
- pozycja rzecznika prasowego w kontekście udzielania informacji
- zakres informacji wyłączonych z obowiązku udostępniania
- odmowa udzielania informacji
- praktyka i orzecznictwo
3. Zasady rozpowszechnianie zapisów fonicznych i wizualnych przez prasę
- dopuszczalność nagrywania osób prywatnych i publicznych, w tym rzeczników prasowych, odpowiedzialność prasy („ukryty mikrofon” i „ukryta kamera”)
- wizerunek- definicja, zasady ochrony, dopuszczalność publikacji
- roszczenia o ochronę wizerunku
- odpowiedzialność prasy za naruszenie prawa do wizerunku
- praktyka i orzecznictwo
4. Prawo do autoryzacji
- podmioty uprawnione do autoryzacji
- zasady zgłaszania żądania autoryzacji
- autoryzacja w wywiadzie prasowym
- prawo prasy do przytoczenia prawdziwej wypowiedzi i zniekształcenia po autoryzacji
- odpowiedzialność dziennikarza za naruszenie prawa do autoryzacji
- praktyka i orzecznictwo
5. Sprostowanie materiału prasowego
- podstawy formułowania żądania publikacji sprostowania
- wymogi formalne wniosku o opublikowanie sprostowania
- odmowa prasy w zakresie publikacji sprostowania
- postępowanie przedsądowej i sądowe w zakresie sprostowania prasowego- terminy, procedury
- skutki przekroczenia terminu do żądania opublikowania sprostowania i możliwości dochodzenia roszczeń
- praktyka i orzecznictwo
6. Naruszenie dóbr osobistych w materiałach prasowych
- zasady odpowiedzialności prasy
- naruszenie dóbr osobistych osób prawnych, publikowanie informacji naruszających renomę przedsiębiorstwa
- roszczenia przysługujące podmiotom, których dobra osobiste naruszono
- zasady formułowania roszczenia o opublikowanie przeprosin, z uwzględnieniem specyfiki e-prasy oraz profili prasy w social media
- postępowanie sądowe w sprawach w zakresu dóbr osobistych
7. Publikacja ogłoszeń i reklam w prasie
- zasady przygotowywania materiałów podlegających publikacji
- sprzeczność z „linią programową”
- obowiązki prasy w zakresie publikacji ogłoszeń i reklam
Wykładowca - mec. Olga Zinkiewicz
Partner zarządzający BRIEF&CASE Kancelaria Radców Prawnych Będźmirowski, Zinkiewicz i Partnerzy z siedzibą w Gdyni. Radca prawny, członek gdańskiej OIRP. Asystent w Katedrze Postępowania Cywilnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Świadczy usługi prawne dla branży IT/e-commerce/marketing w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim.